Gebruik de 26 oefenvragen om jezelf voor te bereiden en te testen of je de leerstof kent.
Koop de oefenvragen en wees voorbereid voor je volgende toets.
In winkelwagenHistorisch besef
Het besef van interacties tussen het verleden, het begrijpen van het heden, en perspectief op de toekomst.
input text value
Geen historisch besef
Ze kunnen wat ze wat ze in het heden zien, niet plaatsen in een ontwikkelingsperspectief vanuit het verleden.
input text value
Beeldvorming didactisch begrip
- Je moet de leerlingen een vertrouwd gevoel geven bij de formele begrippen verleden, heden en toekomst & de onderlinge relaties.
- Je moet ze ondersteunen in de opbouw, structurering en detaillering van:
+ het beeld van de hedendaagse werkelijkheid
+ het beeld van de historische werkelijkheid
+ de prikkeling om na te denken over de toekomstige werkelijkheid
- je moet ze laten ontdekken dat er een uiteenlopend beeld van de hedendaagse en historische werkelijk naast elkaar bestaan.
+ persoonsgebonden
+ plaatsgebonden
+ tijdsgebonden
input text value
Cultureel erfgoed
Datgene wat in tastbare zin is overgebleven uit het verleden en wat de samenleving als collectie van belang vindt om te behouden, bv een museum.
input text value
5 beeldvormers
1. werkelijkheid
2. afbeelding
3. geschreven woord
4. gesproken woord
5. doen
input text value
Beeldvorming d.m.v. werkelijkheid
- werkelijkheid
+ schoolomgeving (dorp, stad, landschap, monument, straatmeubilair)
Loop rond, ontdek dingen uit het verleden, praat met mensen
+ voorwerpen (ontdekhoek, museum).
Verloop bezoek aan een museum:
1. voorbereiding leerkracht, want die moet eerst zelf het museum bezoeken
2. voorbereiding in de klas
3. uitvoeren met de klas
4. nabespreking/verwerking
input text value
Beeldvorming d.m.v. afbeeldingen (6)
- schilderij, prent, tekening, foto
- video, film
- wandplaats, (digi)poster, vensterplaat
- model of maquette van iets
- prentenboek, strip
- kaart (wandkaart, atlas)
input text value
Beeldvorming d.m.v. gesproken woord (5)
- het verhaal= vertellen en voorlezen
- de feiten= uitleggen, bespreken, verklaren, gesprek
- het interview= let op je taalgebruik
- gastspreker= hoe houd je het boeiend?
- historische of hedendaags geluid
input text value
Koop de oefenvragen en wees voorbereid voor je volgende toets.
In winkelwagenLeer je de oefenvragen liever vanaf papier? Download dan de 26 oefenvragen als PDF.
In winkelwagenVerdien geld met het maken van oefenvragen en leer direct voor je aankomende toets.
Oefenvragen makenDe belangrijkste begrippen om te weten uit Hoofdstuk 13 van het boek 'Geschiedenis en samenleving'.
26 oefenvragen
Nederlands
24-01-2024
HBO / Thomas More Hogeschool / Leraar Basisonderwijs / Geschiedenis
Ik ben 1e jaars pabo studente. Alle samenvattingen en oefenvragen heb ik zelf gemaakt! Hiermee heb ik al verschillende toetsen mee gehaald!
Knoowy is een geweldig platform om mijn lesmateriaal te promoten en te verkopen. De nieuwe mogelijkheid om bestanden te bundelen vind ik een aanwinst.
Binnen een week wist ik mijn samenvatting 'media, tijd en ruimte' op Knoowy 100x te verkopen.
Ik gebruik jullie website nu al een tijdje en de studiehulp en samenvattingen zijn heel handig!
Knoowy werkte prima qua gebruik!
Duidelijk website om makkelijk studiehulp te vinden. Tevens gebruiksvriendelijk.
Fijn dat andere studenten samenvattingen verkopen die ik kan gebruiken voor mijn studie. Op Knoowy vind je goede hulp voor je studie.
Heb je hulp nodig bij je studie of opleiding. Dan moet je zeker bij Knoowy zijn. De service en hulp is professioneel.
Bij Knoowy betaal je andere mensen om jouw verslag te verbeteren en te controleren op spel- en taalfouten. Super handig!